ÅRETS PRESSEFOTO? Gu er det da ej!

Jeppe SøeSøeforklaringerSkriv en kommentar

I min optik skal der mere til, end at stå på et “heldigt sted” og trykke på en knap. Enhver 3 årig kunne have taget dette med en iPhone – og pressen stod der endda i fuld flor, da det skete til et pressemøde.

En gang samlede jeg på bøgerne med årets pressefoto. Fotografer, der ikke bare var på rette sted MEN også flyttede sig efter det rette skud. Brugte en enorm faglighed til at se det helt rette blik, det rette lys og den rette vinkel. Og samarbejdede med journalisten om historien. Jeg samler nu ikke mere.

Pressen fokuserer i disse år mest på det, der sker lige nu. Fokus er på at komme først. De store reportager der er dybdegående og måske endda kræver en fotograf i månedsvis, er stort set væk – overtaget af “nu og her journalistik”, der ofte kunne være lavet af et hvilketsomhelst pattedyr.

Derfor er årets pressefoto måske meget sigende. Det handler bare om at være der og fyre af. Forberedelse, ekstra tanker og grundig faglighed er der ikke tid til længere. Selvom det er hvad de fleste sukker over.

Jeg skal ikke ha den bog i år.

Jeg uddyber lige for dem, der synes jeg taler fotografen ned. HVIS man skal kunne få priser for at tage et billede når tingene sker – hvis det er nok – så vil folk med en GoPro i kasketten hurtigt få alverdens priser, da borgere jo er overalt på kloden. Det vil degradere prisen – og fagligheden! Det er IKKE nok at være tilstede. Fotografen her var der jo sammen med en hulens masse andre pressefolk, da det var et pressemøde! Tv-kameraer filmede hele seancen – og et stilbillede herfra havde haft samme motiv. Han sendte bare ind først. Ingen kunst! Morderen poserede og holdt en tale foran pressen – som de viste i tv. Og han tog billeder.

Læs også:  BILFERIE DEL 5: AIRBNB, NY SPINNER, DUEMANDEN OG EN RASENDE FULDKONGE

Kan man andet? Ja! Heroppe i Nordjylland har vi en fotograf der hedder René Schütze. Han er “babu-fotograf”, der altid er på pletten samtidig med politi og brandvæsen. I [et cetera] magazine har vi netop skrevet en 15 siders lang reportage om folkene bag Svinkløv Badehotel. Jeg gik alle Renés billeder igennem. Han filmede nemlig ikke bare flammer (point and shoot). Han fandt forgrunds med marehalm, havemøbler eller skygger af folk der stod som forstenede. Han havde skiltet fra Svinkløv placeret flot i rammen – ja i det hele taget FANGEDE han dygtigt virkeligheden. En del af dem er kunst. Både fordi han var på pletten. Fordi de var virkelighed. Og fordi han samtidig hævede sig over naboens GoPro i kasketten!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.