Medieforståelse er blevet en essentiel del af de allerfleste menneskers dagligdag. Nyhedsstrømmen er konstant.

I dag har de professionelle ikke længere monopol på formidlingen. Det har vi alle via facebook, instagram og et utal af debatforaer, hvor vi kan være med til at forme mediebilledet – og, nok så væsentligt, til at skærpe konkurrencen om seere, lyttere og læsere.

Hvad betyder det for overskifterne? Retorikken er skærpet. Mange redaktioner laver nyheder, der skal sælges. Objektiviteten bliver et mere diffust begreb og det er op til dig, at gennemskue hvad det hele – i virkeligheden – handler om.

Mediebilledet er blevet en del af unges dannelsesbegreb – og sandheden er, at hverken Paradise Hotel, The Kardashians eller lignende programmer i sendefladen og mediebilledet har kvalitet eller indhold, som kan bære den indflydelse, det har på mange unge.

Generelt bør man som seer, lytter og læser stille sig kritisk overfor medier med nogle grundlæggende forudsætninger, der gør os i stand til at gennemskue den dagsorden, der vinkler mediebilledet.

Nyheder er en salgsvare: Sex sælger og det samme gør kontroversielle holdninger. Er du opmærksom på, at det mediebillede, som er så stor en del af vores hverdag konstant forsøger at sælge dig noget?

Et spændende foredrag med et emne, som er aktuelt for alle aldre…

Jeppe Søe tør tage bladet fra munden! Der lægges ingen fingre imellem, når Jeppe Søe taler levende om mediernes rolle i samfundet. Som en af de eneste siger han bramfrit sine holdninger om den overfladigske verden, som fjernsynet er blevet.
Han hudfletter indhold og form, kommenterer både voldsomme billeder, korrespondenter snyd og hjernevask.

Jeppe Søes foredrag om medier er altid dagsaktuelt og de tusinder der har hørt foredraget siger, at de ser TV på en anden måde bagefter. Det giver en grundlæggende forståelse af den verden, vi alle er del af: den medieskabte virkelighed.

  • Terror skal være flot, der skal dø mange mennesker og det skal passe til TV. Tidligere var en bilbombe nok til at få medierne i tale, men den stigende vold har gjort bilbomberne nytteløse. Rigtig terror er i dag voldelig, nærværende og samtidig en god billedmulighed, ellers kommer budskabet ikke ud! Det vidste Osama Bin Laden, som er verdens dygtigste til marketing.
  • Mange stationer fylder skærmen med reality-tv og ugeblade er fyldt med reportager om de kendtes liv. Vi følger med i de andres virkelighed og jo mere virkelighed vi får serveret, jo mere glemmer vi at leve selv. Sladder slår langsomt verden ihjel!
  • Meningsmålinger har taget magten fra politikere og befolkning. Magthaverne vil vide, hvad vi tænker – uden at møde os. Selvom Gallup kun giver pejlemærker, så bruger vi menings-målingernes tal som sandhed og lovgiver efter det. Alt fra medier til terrorhandlinger styres af talmagiens rapporter. Psykologer og forskere er med ved bordet, før produkter kommer på hylden, om det så er babybleer eller politiske holdninger.

Jeppe Søe fortæller om den hjernevask, som magten bruger overfor folket, og giver bud på hvorfor vi så let lader os forføre.

Del med dine venner: