JA JA JA… DET SKAL JO LIGE I GANG

Jeppe SøeSøeforklaringerSkriv en kommentar

Endnu et fint indlæg om den reform, der forlængst er gået fløjten MEN fortsat får politiske reaktioner som “Nu skal den jo lige have tid til at blive implementeret”… Imens er blandt andet mine børn forsøgskaniner i jeres våde drømme. Der er mange lignende artikler fra eksperter, skolefolk og forældre, om stort set alle dele af reformens mange konsekvenser.

Citat fra artiklen (der er noget galt med tallene, da 11.000 timer vil give 55 daglige skoletimer, hvilket ikke er tilfældet selvom det føles sådan. Forholdet mellem dk og de andre lande er dog før udregnet til samme proportioner): “Danmark ligger helt i top, hvad angår antal skoletimer i EU og OECD. I skoleåret 2015-16 vil Danmark ligge på ca. 11.000 timer, gennemsnittet i EU er ca. 7.000, og finske skoleelever har ca. 6.000 timer om året. I Danmark har vi 200 skoledage på et år, mens de fleste andre har 180. Det betyder, at de danske skoleelever går en måned længere i skole end f.eks. de finske, som roses for fremragende faglige resultater”.

De, der har med skolen at gøre til daglig, sagde det omgående – men sådan nogle ligegyldigheder lytter man da ikke til… Den slags sidder jo bare i rundkreds og drikker kaffe. Om fire fem år erkender politikerne nok problemet, fordi det til den tid er sat ind i et Excel-ark. Så blir det rullet tilbage. Imens er en hel årgang skoletrætte og i værste fald underbelærte om liv og fag.

Gudskelov kæmper lærerne også på min søns skole en ulige kamp til daglig – og bryder med regide regler, for at få dagene til at hænge sammen og byde eleverne en faglighed, de kan stå inde for. Men de brænder jo også ud til sidst, hvis alle kampe er opad bakke og politikere og rådmænd ikke lytter.

Læs også:  VED DU IKKE HVAD DU SKAL STEMME?

Dette indlæg fra en børnelæge handler mest om lange skoledage. Andre handler om nationale stupide tests, andre igen om manglende kvalitet i undervisningen fordi forberedelse er droppet, andre igen om manglende fokus og understøttelse af børnene i deres læring, andre igen om fejlagtig integration og inklusion og bevægelse og lektiecafe og understøttende undervisning og økonomi og og og…

Nogle reformer virker ikke efter hensigten. Der er åbenlyse problemer med at gennemføre dem i virkeligheden. Men man holder altid fast med det yderste af neglene, indtil det hele falder sammen med et brag. Denne gang falder børnene med.

DEL ENDELIG

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.