PISA FEJLER

Jeppe SøeSøeforklaringerSkriv en kommentar

PISA-undersøgelserne er en af de tests, der “viste behovet” for reformer i folkeskolen. Det hele var helt af h… til, blev der sagt.

På Tv kunne vi se sammenligninger med Kina, hvor vores unge klarede sig dårligere. Og folkestemningen gik amok på lærerne, der bare sad i rundkreds – nu måtte noget ske.

Baseret på disse pinlige rapporter blev posen rystet. Altid godt med lidt poseryst, men Antorini rystede alt for hårdt og skabte en katastrofe, der vokser og vokser.

Pisa har gang på gang vist forkerte tal, fordi man har flyttet kommaer og lavet andre regnefejl. Sammenlignet ting, der er usammenlignelige.
Kina viste sig at snyde med at vælge de bedste elever fremfor hele klassen.

Nu kommer en ny bog med afsløringer, der vel for pokker snart må få politikerne til at forstå, at man ikke kan sætte elever i små bokse på et excell ark – og sammenligne bredt.
Det må da få politikerne til at forstå, at den bibel de lovgiver udfra ikke indeholder fakta, men istedet fabler, trylleri og mirakler.

Da jeg sagde det i debatten for en måned siden, rystede de på hovedet af mig. Egelund sagde i Radio24syv til mig, at jeg tog fejl når jeg kritiserede den PISA han får penge for at promovere. “Forskningen viser jo…” Det gør forskningen så ikke længere entydigt! Ret ind!

Løsningerne ligger i at styrke skolerne mere lokalt, så de kan gøre alt det, som de er bedst til.

Vorherre bevares!

”Masser af fejl”
Ifølge forskerne er PISA-undersøgelserne generelt fyldt med deciderede fejl.

Læs også:  BILTOUR18: 3. KRYMPET HUD, KRANTUR OG ÅNDSFORLADT FODBOLDGOLF

En af ”de mest underholdende” er ifølge Peter Allerup, at PISA-statistikkerne hugger en hæl og klipper en tå, når de udarbejder analyser.

”PISA har et hovedfag i hver cyklus. Hvis det er i matematik, får 4.000 elever fx en matematikprøve. Men gruppen deles i to, hvor 2.000 får en læseprøve og 2.000 får en såkaldt science-prøve. Men minsandten om den internationale data ikke viser, at alle elever har svaret på begge prøver,” siger han og forklarer, hvordan det hænger sammen.

”Man gætter på, hvad eleverne ville have fået i den prøve, de mangler at tage. Resultatet i den ene prøve bruges til at gætte på, hvordan de ville klare sig i den anden. Det lægger man ind som værdi i databanken. Men det er jo snyd og bedrag. Snyderi hedder på teknisk sprog imputation. OECD imputerer de manglede værdier.”

http://www.altinget.dk/…/artikel/forskere-gennemhuller-pisa…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.