STATEN FORGRIBER SIG PÅ MIT BARN

Jeppe SøeSøeforklaringerSkriv en kommentar

Jeg vil fritage min søn for nationale tests. Den ret har jeg jo, som ansvarlig forælder. Skulle man tro…! Da 2. klasse på Nørholm Skole testes i dag har jeg taget Malthe med på arbejde og sendt følgende brev til hans fantastiske skole.

—-

Kære ledelse og ansatte på Nørholm skole.

Jeg fandt ud af, at anden klasse i dag skal gennemgå nationale tests. Jeg har derfor holdt Malthe hjemme fra skole.

Grunden er den simple, at jeg ikke ønsker at mit barn skal medvirke i et politisk projekt, der er sminket som et redskab for lærerne. Jeg mener det er usundt for et barn at blive testet på den måde – og at det skaber en unødig konkurrence. Læring er for mig ikke et spørgsmål om at måle sig i forhold til andre – men måle sig i forhold til sig selv, sin klasse og blive målt af lærere, der kender dig.

De nationale tests er ikke skabt for at hjælpe lærere med undervisning. I tester Malthe hver eneste dag, når i læser hans lektier og i det hele taget er sammen med ham. Jeg har den største respekt og agtelse for den faglighed, der er på Nørholm Skole til dagligt at vurdere min søns skolegang.

De nationale tests er derimod et ønske, der er kommet fra politikere med en nærmest pervers forkærlighed for Excel-ark.

Man ønsker at misbruge Malthe til at måle skolen i forhold til andre skoler, se på om børn af forældre som os, klarer sig bedre end folk med anden indkomst, om børn på landet er dårligere end folk i byerne – og om han kan måle sig med lille Chiangmai i 2 klasse i Beijing, som styret i Kina snyder med i deres tests. Al den sammenligning er jeg helt og aldeles ligeglad med.

Mit barn skal ikke spilde dyrebar tid på at tilfredsstille politikernes lyster. Han skal ikke benyttes i en politisk ligegyldig kamp for at måle alle, i forhold til hinanden. Og slet ikke, når jeg har den klare overbevisning, at der er tale om et reelt overgreb på min barn og på den opdragelse vi giver ham.

Læs også:  VED DU IKKE HVAD DU SKAL STEMME?

Ydermere har staten den frækhed at påstå, at hans resultater aldrig vil blive offentliggjort. Det er tankevækkende at staten fortsat har tillid til statslige IT systemer. Denne tillid ejer jeg ikke. Hans resultater vil dog i anonym form blive brugt til forskning – og dermed blive argumenter i en eller anden kommende undervisningsministers mund. Det ville æde mig op indefra, hvis min søn skulle kunne benyttes til at gennemføre flere tåbelige reformer – og det Excel-ark medvirker vi derfor ikke i at skabe.

Jeg skrev for over 1 år siden til undervisningsministeriet og meddelte, at mit barn ikke måtte deltage i dette statslige overgreb. Siden har jeg skrevet frem og tilbage med ministeriet, der blot meddeler det er obligatorisk, uden dog at kunne pege på en eneste paragraf der fratager mig forældremyndighedens generelle ansvar for barnets liv.

Jeg har selvsagt meddelt, at Malthe er mit barn, at vi som ansvarlige forældre har forældremyndigheden over ham – og at vi nægter hans deltagelse i disse tests. Undervisningsministeriet sender konstant mest ord de kopierer fra deres reklamefoldere om testen og forholder sig ikke til min juridiske ret til, at bestemme over mit eget barn.

Eneste mulighed for at slippe er, hvis han nærmest er ekstremt dum. Det er ihvertfald det, som staten må mene!?? For HVIS testen er for BARNETS skyld – så skal man vel også teste dem, der er udfordret og har det hårdt? HVIS testen var til for barnet, kunne den jo hjælpe alle? Dermed afslører testen sig selv. Er man “ekstremt dum” skulle testen jo være til for at hjælpe – men istedet vil man sørge for at holde dem ude, der kan skade resultatet mest, så vi ikke slår Kina. Dermed går staten endda ud os vælger at frasortere børn, der har det svært. Det hele hænger ikke sammen!

Undervisningsministeriet forsøger dermed primært at overbevise mig om, at det ikke er et overgreb. Det er dog sjældent krænkeren, der skal vurdere det – men offeret.

Læs også:  VAND-VITTIGT

Da undervisningsministeriet blot fastholder ligegyldigheder har jeg nu sendt sagen videre til justitsministeriet, der må finde frem til de paragraffer der giver staten ret til at lave overgreb på min barn, mod min vilje. Den ret har jeg både ifølge grundloven og menneskerettighederne – og derfor forventer jeg et svar, der giver mig min værgeret retur fra ministerens lyster.

Jeg ved, at I er ansat under disse love og regler – og er sat til at følge dem, uanset hvad I mener om dem. Det respekterer jeg – og da jeg kender jer alle som de mest dedikerede og fagligt dygtige undervisere jeg har været i kontakt med nogensinde, ærger det mig selvsagt at skulle skrive dette.

Men jeg må pålægge jer at undlade at indkalde Malthe til test på noget tidspunkt.

Hans fravær i dag forhindrer jer jo ikke i at gribe fat i ham en anden dag, og tvinge ham til at tage testen – jeg vil endda tro dette vil blive jer pålagt. I fald det sker, vil jeg politianmelde overgrebet, da det sker mod vores ønske og i modstrid med vores helt klare melding om, hvad vi som forældre vil acceptere.

Jeg har i dag brugt en time på at forklare Malthe om vores valg – og han har langsomt fået en forståelse, han forstår forskellen på at Maja tester ham – og på at en minister i København vil benytte hans tal. Jeg har sagt til ham, at hvis I beder ham lade sig teste, skal han straks ringe hjem – og så tager vi en dag mere med hjemmelæsning, undervisning i politik og samfund. Jeg har også læst og forklare brevet her til ham.

En ni-årig dreng skal selvfølgelig forstå og lære af de holdninger vi opdrager efter – men ikke være kastebold i en voksen kamp. Derfor håber jeg, at I istedet vil tage sagen op med mig og ikke afprøver Malthes loyalitet overfor vores valg.

Med venlig hilsen,
Jeppe Søe

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.