Tale til Christiania

Jeppe SøeSøeforklaringer2 kommentarer

Holdt foran Christiansborg 2004

Der var engang fem ærter. De boede i en bælg.

Ærterne var grønne, bælgen var grøn og derfor sagde de; Hele verden er grøn.

Det er H.C. Andersen der har skrevet eventyret om ærterne ­ og vi kender alle sammen de ærterÉ

Folk der kun kan se deres egen virkelighed. Folk der kun ser den grønne farve fordi der er for besværligt, at gå ud og møde noget nyt. Sådan er der mange der har det med fristaden.

Vi udenfor lever i vores grønne verden, og forstår ikke at nogen vil leve i en gul.

Når vi så taler os varme i vores fordomsfulde ærtebælg, ja så vil gerne rykke ind med vores malerfirmaer og farve de andres verden samme kulør som vores egen. Det, er udansk!!

Hvis alle var som mig ville verden være dødssyg at leve i. Ikke fordi jeg opfatter mig selv som en dødbider, men fordi det er rædselsfuldt når alle er ens.

Vores samfund kører, desværre, efter den linie at alle skal være ens. Vi skal bo i små huse, have bil, boblebad og boxerhund. Vi skal starte en uddannelse i børnehaven og vælge hvad vi gerne vil være i første. Vi skal droppe sabbatåret, droppe højskolen ­ vi skal bare gå lige i mål!

I det samfund er der ikke plads til forskellighed.

Hvis naboen er præcis som du selv er han ikke værd at snakke med.

Derfor har jeg altid hyldet friheden til forskellighed. Et stærkt samfund er et samfund der giver plads til dem der ikke vil leve som os andre. Et stærk samfund er et samfund der accepterer og lytter til dem der melder sig ud. Sådan har det været med Christiania siden starten ­ det er stiltiende blevet accepteret.

Jeg kender nogen der har et sommerhus. Vejen op til sommerhuset har vi kørt på i mange år. Pludselig ville ejeren af grunden vi kørte på ikke længere tillade, at vi brugte den. I retten sagde de, at når man gennem mange år har brugt vejen, så har man vundet hævd, man har altså brugsretten til vejen.

Læs også:  Mopper er død

Jeg mener situationen er den samme med Christiania. Gennem 32 år har vi ikke ryddet staden, vi har ladet den ligge. Oveni købet har samfundet erklæret, at et hus derude er ulovligt byggeri, derved må man jo sige, at det er de andre ikke!

Det er uanstændigt pludselig at smide 800 voksne og børn ud fordi man har lyst.

Christianitterne har vundet hævd på fristaden ­ de har brugsretten og derfra må vi så finde ud af, at løse uenighederne. Hvis ikke det er jura, så er det i alt fald anstændighed og sund fornuft!

Pusherstreet har samfundet reageret kraftigt overfor, men Christiania, som landsby, har fået lov til at leve, stort set, i fred.

Turister kommer fra nær og fjern for at se dette monument for et Danmark der giver plads til forskellighed ­ et monument for rummelighed.

Fjerner vi fristaden, bliver samfundet ufri. Turister vil se det samme område, hvor vi tidligere gav plads, og opfatte det som en skamstøtte! Så er Danmark blevet som alle andre ­ med fem grønne ærter i en bælg.

Vi skulle hellere samarbejde med Christiania. Acceptere at der er flere måder at leve liver på og lære af hinanden. For, der er meget at lære for begge parter.

Når talen falder på Christiania handler det altid om hashhandel. Der er også masser af hashhandel i Varde, Tønder, Odense og Aalborg uden, at vi af den grund, taler om at rydde de byer. Hash er kun en lille del af Christiania. Hash og Christiania er to forskellige debatter!

Hvis man bevæger sig lidt længere ind end til pusherstreet, hvad presse og politikere sjældent gør, så møder man 600 voksne og 200 børn i deres eget samfund. Man møder 50 virksomheder, registreret i samfundet udenfor. Ikke lovløse der snyder i skat eller virksomheder der ikke betaler moms ­ kun mennesker der bare vil leve på en anden måde.

Læs også:  BILFERIE DEL 7: ET DIKTATUR MED STORE ØRER

Det er klart at Christiania må overholde loven. Vi skal alle sammen overholde loven, også selvom vi er imod dem. Christiania er ikke lovløst område. Handel med hash er ulovligt ­ også på Christiania. Der begås heller ikke mord på Christiania hvor samfundet vender det blinde øje til fordi det skete derude. Selvfølgelig skal regler overholdes. Sker andet må man gribe ind eller ændre reglerne sammen. Men, eftersom man ikke rydder Odense kommune pga. hashhandel kan man heller ikke nedlægge samfundet Christiania.

Tværtimod er det lykkedes christianitterne at smide de hårde stoffer på porten ­ det er jeg sikker på, at mange i samfundet udenfor gerne ville lære.

Derfor er det tid til samtale. En samtale hvor begge giver og tager og finder en form der stadig giver plads til forskellighed.

Da historikerne i 1800 tallet påviste, at dele af biblen var skrevet af fra andre religioner, ville præster ikke tale med historikere og omvendt. Der fandtes bare en mand der gik imod; N.F.S. Grundtvig.

Han mente, at det netop var nu man skulle tale og lytte. Ikke på universiteterne hvor historikerne og videnskaben hørte hjemme ­ og heller ikke i kirkerne, der var præsterne og religionens domæne. I det øjeblik skabte han højskolen. Her var der plads til at forskellige synspunkter kunne mødes og lære af hinanden ­ eller blive stærkere i det de selv kom med.

Det er den samtale der ikke gives plads til i dag. Flertallet lukker i stedet sine modstandere med magt.

Mit spinkle håb er, at christianitter og regeringen kan finde sammen på neutralt sted og sammen finde en løsning. Alt andet ender i kaos og gør os alle ufri!

God kamp for forskelligheden – i samtale begynder livet igen.

2 kommentarer til “Tale til Christiania”

  1. Hvis man vil deltage i samfundsdebatten skal man skrive om det – eller generelt sige sine holdninger. Man bliver ikke nørd af at bruge tid på at blande sig i det, som man gerne vil lave om.

    Det tager tid at ha en holdning – og få den skrevet.

    Du har valgt at fatte dig i korthed i din besked, sådan er vi jo så forskellige 😉

    Jeppe Søe

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.